Ideea de „educație cosmică” în sistemul Montessori

”Educație cosmică? Ce mai e și aia? Adică îi înveți de planete și stele?”

Nu de puține ori am întâlnit reacția asta atunci când povesteam cu entuziasm de metoda pe care am îmbrățișat-o cu atâta elan: Metoda Montessori. Prima oară am fost cât pe ce să bufnesc în râs. Însă, apoi m-am gândit mai bine și mi-am dat seama că poate și eu aș fi pus aceleași întrebări acum câțiva ani, când nu aveam habar cu ce se mănâncă sistemul Montessori.

Așa că vă voi povesti astăzi puțin despre cum stă treaba cu această educație cosmică.

“Let us give [the Elementary child] a vision of the whole universe!” (Maria Montessori)

Da, le prezint copiilor informații și despre planete și stele, dar nu asta e ideea de bază. Educația cosmică se referă, de fapt, la viziunea pe care trebuie să ne-o formăm noi despre tot ceea ce se află în jurul nostru. E o metodă de a vizualiza și a analiza toți factorii care mențin ordinea și structura lumii înconjurătoare.

Există un echilibru în Univers și fiecare lucru/ființă are rolul său în menținerea acelui echilibru. Pentru ca acest lucru să fie posibil, trebuie să existe o conexiune între tot ceea ce întâlnim. Ei bine, această educație cosmică îl ajută pe copil să descopere conexiunile existente, să conștientizeze importanța lor în menținerea echilibrului și să-și identifice propriul rol în această lume. Altfel spus, îi oferă copilului simțul responsabilității față de lumea înconjurătoare. Îi arată cum a contribuit fiecare lucru de pe lumea asta la dezvoltarea și evoluția vieții, în trecut; îi arată cum contribuie toate lucrurile/ființele în prezent și îl pune în situația de a se decide cum va contribui el, în viitor.

Sună măreț, nu? Asta pentru că și este!

Educația cosmică ne ajută să pornim de la o vedere în ansamblu și să dăm „zoom” pe detalii; să identificăm importanța fiecărui detaliu la realizarea imaginii de ansamblu de la care am pornit și să demonstrăm legătura puternică dintre toate aceste detalii.

Dar educația cosmică este potrivită doar copiilor care se află în planul al doilea de dezvoltare.

”Ce mai înseamnă și asta?” ați putea întreba.

Înseamnă că se potrivește doar caracteristicilor întâlnite la copiii cu vârsta cuprinsă între 6 și 12 ani. Acești copii au o sete de cunoaștere mai accentuată decât copiii din alte planuri de dezvoltare (3-6, 12-18, 18-24), sunt curioși să afle ”Cum?” și ”De ce?”, au o imaginație debordantă și o nevoie acută de a o folosi, au un raționament logic pe care nu ezită să-l pună în aplicare, o capacitate mai mare de a abstractiza și, de asemenea, un simț al moralității foarte bine dezvoltat.

Educația cosmică ne ajută, de fapt, pe noi, adulții, să ghidăm copilul în direcția dezvoltării propriului potențial, în așa fel încât să evolueze armonios, să devină încrezător în forțele proprii și independent; să își dezvolte viziunea despre lume și abilitatea de a contribui la menținerea echilibrului din natură.

Educația cosmică este planul dezvoltat de Maria Montessori, pe care trebuie să-l urmeze orice adult care vrea să ghideze copiii de 6-12 ani în construirea propriului „sine”.

În această educație, important e să-i oferim copilului indiciile necesare pentru ca el să descopere singur toate legăturile care fac această lume să funcționeze și să evolueze; să fie recunoscător celor care au contribuit deja la ușurarea existenței noastre și să contribuie și el, la rândul lui, la construirea unui viitor mai bun.

Nu este important să cunoască „tot ce trebuie să cunoască un copil de vârsta lui”, nu este important să rețină toate informațiile pe care i le prezintă adultul, nu este important să le reproducă pe acestea.

Și, la urma urmei, nu asta ne dorim? Ca micuții să fie conștienți de potențialul lor și să-și dorească să trăiască într-o lume mai bună, să evolueze? Sau ne dorim ca la 8 ani să știe tot ce „trebuie” să știe un copil de clasa a II-a, la limbaj și matematică?

Sursa foto: pinterest.com

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: